Educació emocional: Retrobant la il.lusió

L’any 2012, la Fundació Obra Social la Caixa, va aprovar i subvencionar part del projecte “Educació emocional: retrobant la il·lusió” que l’Associació PIGMALIÓ va iniciar aquest mateix any.

Finalitat del projecte “Educació emocional”: Aquest projecte està orientat a aconseguir la rehabilitació o atenuament de la simptomatologia dels problemes de salut mental en persones afectades en situació d’atur laboral i en risc d’exclusió social.

El dijous 19 de desembre del 2013, es feia públic l’Informe Càritas, on s’especificava que, a més pobresa pitjor salut física i mental. Un 70% dels seus usuaris tenen problemes psíquics. La depressió i l’ansietat són les malalties que més els afecten, amb un 75% entre les dones i un 65% entre els homes. L’informe de 2012 de l’Observatori del Sistema de Salut de Catalunya especifica que: Les persones a l’atur tenen el doble de risc de patir problemes de salut mental respecte a la població treballadora.

ProjecteeducacioemocionalActualment existeix una part de la població que no pot accedir a tractaments psicològics de la sanitat pública, bé perquè no compleixen criteris (símptomes no suficientment greus) com per fer una derivació a aquests serveis, bé perquè les llistes d’espera de la sanitat pública són interminables, o bé perquè el trastorn que presenten no té un lloc reconegut dins la sanitat pública (com pot passar amb algunes de les noves addiccions: xarxes socials, compres, internet, mòbil, videojocs, …). Sigui pel motiu que sigui que no rebin tractament, aquesta desatenció afecta greument la inclusió social de les persones amb malaltia mental, quedant així desemparats davant les dificultats de les seves malalties. Afegit a tot això, hem de tenir en compte la realitat actual que estem vivint. La crisi econòmica que estem patint a Catalunya, està obligant al govern a portar a terme retallades que afecten greument a la sanitat pública, reduint considerablement l’accés d’aquestes persones a un tractament gratuït, i sent impossible assolir la despesa econòmica que suposa pagar un servei privat d’atenció psicològica, especialment pels afectats que estan a l’atur. A tot això, afegim les repercussions tan nefastes que aquests trastorns produeixen a nivell social: baixes laborals, endeutaments, suïcidis, impossibilitat d’un correcte desenvolupament de la persona, augment del risc de marginació (exclusió social)…

És reconegut llavors que, les persones en situació d’atur i/o amb necessitats socials tenen més risc d’entrar en l’exclusió social. Moltes de les persones en aquestes situacions expliquen: “Quan estàs a l’atur, hi ha un desgast psicològic bastant fort”, “L’autoestima s’ensorra”, “Et desespera”, “Si no treballo estic més passiu/va”, “T’aïlles, arriba un moment en què no et relaciones”, “Perds contacte amb la gent, estàs com fora del món”. Tots aquests comentaris són expressions de molts dels usuaris que han format part del nostre projecte en anys anteriors. Després d’alguns mesos de formar part del projecte i de rebre un seguiment i recolzament psicològic per part dels nostres professionals, alguns d’aquests usuaris han aconseguit trobar feina. Ells mateixos reconeixien haver recuperat la confiança en si mateixos i tornar a creure que podien tornar a formar part de la societat activa. Admetien que va arribar un moment en que el seu baix estat d’ànim va fer que es rendissin i comencessin a aïllar-se de la societat.

Sabem que una orientació psicològica no aconseguirà treball per les persones aturades, però si pot ajudar a viure aquest període com un temps d’enfortiment intern que influirà sens dubte en trobar la sortida més ràpidament.

L’Associació PIGMALIÓ, pretén amb aquest projecte, ajudar en la inclusió social de les persones que pateixen problemes de salut mental. Aquest projecte es realitza en coordinació amb Serveis Socials de l’Ajuntament de Manresa, i amb altres entitats que treballen amb aquest col·lectiu. Projecte “Educació emocional” Associació PIGMALIÓ

Si voleu col·laborar en el manteniment d’aquest projecte amb qualsevol aportació econòmica, podeu realitzar els vostres ingressos en el següent compte:

2100-0619-68-0200152779 (“la Caixa”)